Med den øgede tendens til onlinebaseret handel, bliver sociale medier en lige så stigende faktor for det personlige salg og PR-relationer. De sociale medier er en effektiv metode til at skabe bro mellem kunde og virksomhed, samt reflektere det image man ønsker. Da 2.800.000 danskere (svarende til 66% af befolkningen) i dag har en profil på mindst ét socialt medie, er disse væsentlige at have med i sine overvejelser ved markedsføring, markedsanalysemuligheder samt kontakten til allerede eksisterende, samt mulige kunder. Du har, via sociale medier, mulighed for at komme i kontakt med 69 % af de danske kvinder, samt 64 % af de danske mænd, og dette på en relativt nem – og omkostningsfri – metode, så dette er et område du ikke bør overse. Ønsker man at markedsføre sig blandt de 16-24-årige, er sociale medier især velvalgt, da hele 94% af denne gruppe er repræsenteret på et socialt medie.

Hvilket socialt medie bør du så overveje?

Det kan være svært at gennemskue hvilket medie, du skal satse på. Du vil naturligt nok overveje at benytte det største, men dette vil formentligt variere, alt efter hvem du spørger. En teenager vil nok mene, at Snapchat er større end en midaldrende person mener, og du bør derfor have dig for øje, hvilket medie, der har flest brugere tilhørende dit segment, frem for hvilket medie, der har flest brugere generelt – disse tal er ikke nødvendigvis ens. Markedsfører du dig selv eller din forretning på et medie, som din målgruppe ikke tilgår, er ressourcerne jo spildte. Eksempelvist er Twitter det femtestørste sociale medie i verden med 288.000.000 månedlige, aktive brugere, men i Danmark er det blot det sjettestørste med 570.000 månedlige, aktive brugere. Danskerne har ikke rigtig taget Twitter til sig, så ønsker du at adressere det danske marked, er ressourcerne måske bedre brugt ved at benytte Facebook, Youtube eller andre.

Ifølge Socialhub.dk er de sociale medier med flest brugere som følger:

  1. Facebook
    Socialt netværk til vedligeholdelse af relationer samt promovering (både privat og kommercielt)
    Danmark Internationalt
    3.300.000 brugere
    • Kvindelige brugere: 1.700.000
    • Mandlige brugere: 1.600.000 1,04 mia. brugere
  2. Youtube
    Portal til videodeling (kan bruges både privat og kommercielt.)
    Danmark Internationalt
    2.292.000 månedlige brugere 1 mia. brugere
  3. LinkedIn
    Netværk primært til networking i erhvervsregi
    Danmark International
    1.800.000 brugere 347.000.000 brugere
  4. Snapchat
    Netværk til billeddeling
    Danmark Internationalt
    890.000 månedlige brugere 100.000.000 aktive brugere
  5. Instagram
    Netværk til billeddeling.
    Danmark Internationalt
    687.000 brugere 300.000.000 brugere
  6. Twitter
    Netværk med mulighed for at sende kortere ”strøtanker”/informationer til såkaldte følgere
    Danmark Internationalt
    570.000 månedlige brugere 288.000.000 månedlige, aktive brugere
  7. Pinterest
    Netværk til billeddeling
    Danmark Internationalt
    5% af 12+-årige brugere månedligt 70.000.000 brugere
  8. Reddit
    Netværk hvor brugerne har mulighed for at dele og bedømme nyheder, billeder etc.
    Danmark Internationalt
    99.317 unikke besøgende 168.519.576 unikke besøgende

Det er værd at notere sig, at ikke alle netværk er lige gode til alle formål, da brugerne kan tilhøre mange forskellige segmenter. Således skriver dl-net.dk at brugerne af Instagram oftest er latino- og afroamerikanske kvinder mellem 18-29 år, der bor i byen, hvor det ellers meget lignende medie Pinterest oftere tiltaler kaukasiske, veluddannede kvinder under 50 år, med børn og årlig indkomst på over 100.000 dollars. Dette er naturligvis primært relevant, hvis du ønsker at markedsføre dig i USA, men det er en god påmindelse om, at de sociale medier, trods utallige ligheder, kan tiltale helt forskellige mennesketyper, hvorfor du skal benytte dem med omtanke.

Bruger du dem rigtigt, er der stort potentiale for udvikling af gode PR-relationer og markedsføringsstrategier.