Facebook overhalede Youtube (som er ejet af Google) i forhold til video-uploads i november 2014 med 5000 videoer, ifølge socialbakers.com, herefter er det gået stødt fremad, og nu strammer de tommelskruerne på Youtube yderligere ved at foreslå brugere af siden at uploade videoen direkte igennem dem, når de indtaster et Youtube-link. Samtidig har de valgt at udvide deres mobilapp med et videogalleri, hvor det bl.a. er muligt at uploade live-videoer. Dette, formoder man, vil øge brugerstrømmen, siger digiday.com. Der er dog også en del andre fordele ved at poste videoer på facebook. Bl.a. siger Viewbix (marketingsfirma red.,) at en persons like af en virksomhedsvideo, samtidig medfører et generelt like af virksomhedens side, og dette er en fordel i forhold til fremtidig marketing, markedsanalyser osv. Dog er uploadning på Youtube generelt hurtigere, og muligheden for automatisk forbedring af SEO-score ved liking af videoen på Google+ skal også tages med i overvejelserne. Så hvor bør man uploade sin video, og hvad med duplicate content?

Duplicate content på sociale medier

For at undgå, at den samme ting postes flere gange, har de fleste søgemaskiner indført et ”duplicate content”-filter. Dette betyder i praksis, at sider med samme indhold fjernes fra søgeresultaterne. Laver du derfor to identiske annoncer på to forskellige sider, kan du få problemer i form af, at den ene ikke vil fremgå af søgninger. Searchenginewatch.com anbefaler, at du uploader den ønskede video til din egen hjemmeside, og blot uploader smagsprøver til eksempelvist Youtube. Ved at skabe variationer i videoens tekst og titel på Youtube osv. (samt måske at ændre thumbnail’en,) omgår du ”duplicate content”-reglen, og da den uploadede video blot er en smagsprøve, skaber du samtidig mere trafik til din egen side, mens du i samme omgang også skulle forbedre din SEO-score. Det er også, ifølge Sproutsocial.com, vigtigt at overveje det sociale medie, du poster på, og dette kan være grund nok til at redigere i din videotekst, samt overskriften på denne. Det er altså værd at overveje, om du adresserer samme målgruppe via Youtube som via Facebook. Er dette ikke tilfældet, bør du målrette videoen til det pågældende segment under alle omstændigheder – duplicate content eller ej.

Er Youtube så fortid?

Med Youtube Connect ser det imidlertid ud til, at man ved Google har taget udfordringen op, siger Venturebeat.com. Både Twitter og Facebook tilbyder livestreaming, og nu melder Youtube sig så også på banen. Deres bidrag har dog den ulempe, at det ikke på nuværende tidspunkt er forbundet til andre sociale medier, hvorfor det ikke er muligt for brugerne at dele deres videoer, som det jo ellers er ved både Twitter og Facebook.

Der ligger derfor nogle udfordringer forude for Youtube, men med deres bidrag til live video-streaming, kan det i hvert fald udledes, at de ikke er færdige med at kæmpe om markedet.

Det er derfor formentligt værd at holde dig opdateret med både Facebook, Youtube og Twitter, for det ser ud til, at der kommer til at ske noget på videoområdet.